יין ומחלות לב -"הפרדוקס הצרפתי"

יין ומחלות לב -"הפרדוקס הצרפתי"

צרפת-בגטים, קרואסונים, גבינות משגעות, חמאה…אז איך זה יכולה להיות שדווקא אצל הצרפתים שיעור התחלואה ממחלות לב כליליות נמוך יותר??? במשך השנים קיבלה תופעה מסתורית זו את השם "הפרדוקס הצרפתי". אז מה באמת יש ביין אדום (או באוכלוסייה הצרפתית) שגורם לכך? ככל הנראה מדובר בתרבות הקולינארית הצרפתית שדוגלת בשתיית יין אדום!

מחקרים שנערכו הראו כי צריכה מתונה של יין אדום מובילה לירידה בסיכון למחלות לב וכלי דם בעזרת מנגנונים שונים כגון: עלייה בכולסטרול ה"טוב"

(HDL), ירידה בכמות הטריגליצרידים בדם, ירידה במדדי הדלקת וקרישות הדם ואפילו עלייה ברגישות לאינסולין (מה שמוביל לירידה בשכיחות מחלת הסוכרת). ההנחה הרווחת הייתה שכל זאת קורה הודות לפוליפנולים בקליפת הענבים, המתפקדים כאנטי אוקסידנטים בדם . כאן המקום לומר שרק יין אדום מייצרים מקליפת הענבים, בעוד יין לבן מייצרים מתוכן הענב.

אבל לא מדובר רק ביין אדום! מחקר שנערך בשנת 2004 ופורסם במגזין Diabetes Care הפתיע ומצא כי גם צריכה מתונה של בירה לבנה, בנוסף ליין האדום, קשורה לשיפור פרופיל השומנים בדם, לעלייה ברגישות לאינסולין ולירידה בהיקף המותניים (כל אלו נחשבים לגורמי סיכון למחלות לב). אותן השפעות חיוביות לא נקשרו עם צריכת ליקר ומשקאות אלכוהוליים אחרים ולכן ניתן לומר כי ביין אדום ובבירה ישנם מרכיבים ייחודיים להם, הגורמים לשיפור במדדי הסיכון למחלות לב כליליות.

אבל לפני שאתם רצים לבר הסמוך לביתכם, חשוב לציין מהי "כמות מתונה" של צריכת אלכוהול?

ההמלצה לאוכלוסייה בריאה עומדת על כוס יין אדום או 330 מ"ל בירה לבנה ביום לנשים, ו-2 כוסות יין אדום או 660 מ"ל בירה לבנה ביום לגברים. ולאלו מאיתנו שמתמכרים בקלות חשוב להזכיר: במידה ועולים על הצריכה המומלצת, ההשפעה החיובית שיש ליין ולבירה יכולה בקלות להפוך להשפעה שלילית. לחיים!