ספורטאים צעירים ותזונה

טרנד הספורט, שמושך לתוכו כל כך הרבה מבוגרים בשנים האחרונות, לא פסח גם הילדים שלנו. יותר ויותר ילדים ובני נוער מצטרפים לקבוצות ספורט שונות ומשקיעים בתחום חלק ניכר מזמנם. חלקם מתחילים בפעילות הספורטיבית כחוג רגיל, אך בשלב מסוים מחליטים לקחת את הנושא צעד אחד קדימה, כמות האימונים גדלה בהתאם ומתחילים להשתתף בתחרויות/משחקים.
התחומים בהם עוסקים הילדים מגוונים ומקבילים לחלוטין לאלה של המבוגרים: ריצה, טריאתלון, אופניים, כדורגל, כדורסל והרשימה עוד ארוכה.

כאשר הספורט הפך לעיסוק מרכזי והילד שואף להגיע להישגים ולהשתפר כל הזמן, נכנס לתמונה גם נושא התזונה.
כולנו רוצים שהילדים שלנו יגשימו את חלומותיהם, אך לא על חשבון הבריאות שלהם! פעילות גופנית אינטנסיבית דורשת בניית תוכנית תזונתית כדי לדאוג שהילד יממש את פוטנציאל הגדילה שלו, יקבל את כל הרכיבים התזונתיים להם הוא זקוק וגופו לא יפגע מהאימונים.

רכיבים תזונתיים מותאמים לגיל הילד

אצל ילדים ובני נוער הדרישות התזונתיות משתנות מעת לעת, על פי תקופת החיים בה הם נמצאים, במיוחד כשמדובר בילדים ספורטאים. חשוב להתאים להם את התוכנית התזונתית ולשנות אותה בהתאם לתוכנית האימונים, התחרויות וההתפתחות הפיזית שלהם.

על אילו מרכיבים תזונתיים חשוב לשים דגש:

  • קלוריות
    צריכת קלוריה נכונה היא המרכיב התזונתי המשמעותי ביותר!
    למה עלול לגרום חסר קלורי אצל ילדים?

    • הוא עלול לפגוע בצמיחה לגובה
    • לפגוע בהתפתחות המינית
    • לגרום לבעיות הורמונליות
    • להעלות את הסיכון לפציעות ספורט
    • אצל בנות עלולה להתעכב קבלת הוסת או עלולות להיגרם הפרעות בוסת הסדירה.

בעיות אלו עלולות לגרום בעתיד לפגיעה בצפיפות העצם ולכך השלכות לעתיד.

  • חלבון
    ילדים זקוקים ליותר חלבון, מאשר מבוגרים, משום שגופם נמצא בעיצומו של תהליך גדילה.
    החלבון מצוי במאכלים הבאים: מוצרי חלב, קטניות, סויה, עוף, דגים, אגוזים וביצים.
  • ברזל וסידן
    רוב הילדים סובלים ממחסור בברזל וסידן.
    ילדים ספורטאים, בעיקר בגיל ההתבגרות, עלולים לסבול במיוחד ממחסור בברזל. מחסור כזה עלול להוביל לאנמיה, פגיעה קוגניטיבית, פגיעה בגדילה, חולשה ועייפות ועוד. כדי למנוע מחסור בברזל מומלץ לבצע אחת לחצי שנה עד שנה בדיקת דם ולעקוב אחר הנתונים. בנוסף, חשוב לאכול מזון עשיר בברזל: דגנים מלאים, אגוזים, קטניות, בשר הודו, בקר רזה ועלים ירוקים.
    סידן הוא מינרל חשוב, במיוחד עבור ספורטאים צעירים. מחסור בסידן עלול לפגוע בצפיפות העצם ולהוביל לשברי מאמץ או שברים בכלל.
    מה כדאי לאכול? חלב ומוצריו, טופו, טחינה, שקדים, סרדינים, שעועית ירוקה, ברוקולי, כרוב וכרובית.

לסיכום

תזונת ילדים ומתבגרים היא חשובה והופכת לחשובה אף יותר כאשר מדובר בספורטאים צעירים.
אך זכרו, בבניית תוכנית תזונתית שיתוף הפעולה של ההורים הוא הכרחי!

לקביעת פגישת ייעוץ ראשונית בנושא תזונת ספורט התקשרו: 052-5507990