יוצאים מהפגרה, חוזרים לשגרה חדשה

יוצאים מהפגרה, חוזרים לשגרה חדשה

כולנו מחכים שתחזור השגרה כמו שהכרנו: האימונים הקבוצתיים בלי שום מגבלות, המטרות הספורטיביות, שגרת העבודה והארוחות. כולנו מחכים שנחזור לעולם אליו אנחנו רגילים.

אבל האמת היא שלא בטוח שאנחנו צריכים להכין את השגרה שלנו לעולם המוכר, אלא דווקא להתכונן לשגרה חדשה ושונה ללא אירועי ספורט עד הודעה חדשה, שינוי בצורת האימונים שלנו ואפילו במסגרת התזונה שלנו. איך עושים את זה?

עברנו תקופה לא קצרה שבה כולנו ספונים בבתים שלנו, מג'נגלים בין עבודה מהבית, ילדים ומתרגלים לשגרת אימונים חדשה. חלקינו מבינים שהתחרות הקרובה שלנו לקיץ (או באביב) כבר בוטלה, ומי יודע מתי תהיה לנו מטרה ספורטיבית חדשה.

מציאות חדשה, אתגרים חדשים

יחד עם כל השינויים האלו, מתעוררים קשיים חדשים שלא הכרנו ושאין לנו (עדיין) את הכלים להתמודד איתם:

  • מי מאיתנו שרגיל להתאמן למען מטרה תחרותית,  מגלה שזה נהיה קשה יותר מנטלית לצאת ולהתאמן "סתם". או בכלל לא לצאת להתאמן ולמצוא פתרונות אימון בתוך הבית או בסביבה הקרובה – לבד, בלי קבוצה, ולא בטוח עם תוכנית אימונים.
  • רבים מתקשים לשמור על שגרת תזונה בריאה ומותאמת לצרכי הגוף כאשר אין אימונים ("בשביל מה אני צריכ/ה עכשיו לשמור על תזונה? גם ככה אין כלום באופק…"
  • הילדים מסביב עם למידה מרחוק שמתישה גם את ההורים, לחצים מצד מקומות העבודה וכולנו לא יודעים מה יהיה על המשרה שלנו מחר או האם העסק העצמאי שלנו יחזיק מעמד. כל אלו סיבות משמעותיות לאכילה רגשית מתוך לחץ, חרדה, עצבים ומה לא. ואיזה כיף, המקרר גם ממש קרוב בימים אלו.
  • אם כל זה לא מספיק, אין לנו שום שגרת יום שתיצור לנו מסגרת ארוחות כמו ביום רגיל: קמים בבוקר, מתאמנים או הולכים לעבודה, ב10 שותים את הקפה במשרד, צהריים אוכלים בעבודה (כי זה מה שכולם עושים ויש הפסקה יזומה), אולי קצת מנשנשים אחה"צ (אם לא הקשבנו לתזונאית), ובערב ארוחה בבית. כל הקיטורים על "הסכר שנפרץ" ומוביל לאכילה בערב מול הטלויזיה בימים רגילים, נראים פעוטים לעומת מה שקורה לנו עכשיו. אין שגרת ארוחות, הכל כאוס אחד גדול.

"אחרי הקורונה אני אחזור למסלול"

אנחנו רגילים לחשוב במושגים של "אחרי החגים או אחרי הקיץ נחזור למסלול". כלומר עוד מעט השגעון ייגמר ונחזור לשגרה הרגילה שלנו. יש כאלו שייקח להם יומיים להתאפס חזרה, ויש מי שיותר.

אנחנו ניצבים כעת בפני אתגר חדש ושגרה חדשה ולשם כך הטריקים המוכרים שלנו כבר לא בטוח יעבדו וארגז הכלים שלנו צריך להשתכלל. אז מה עושים?

חושבים אחרת ולוקחים בחשבון כמה מישורים:

  • מיפוי השגרה – קודם כל לבדוק בכלל מהי השגרה החדשה שלנו, איך יתנהל היום שלנו: אנחנו עובדים מהבית? יוצאים לעבודה? ואיפה הילדים? מהן שעות העבודה ומתי ואיך אני מתאמנ/ת?

 

  • זיהוי אתגרים – לכל שלב בשגרה היומית שלנו תהיה השלכה (חיובית או שלילית) על שגרת התזונה והאימונים שלנו. לדוגמא: במידה ואנחנו יוצאים מהבית זה אולי שינוי טוב שיכניס אותנו לאכילה מסודרת, מצד שני, אם אין עדיין חדר אוכל בעבודה או יש קיצוצים לתן ביס, אנחנו צריכים לדאוג לעצמינו לארוחת צהריים פתאום. אם אנחנו בחל"ת או עובדים מהבית, גם זה אתגר שצריך למצוא לו פתרונות.

 

  • בונים שגרה חדשה – אחרי שממפים את סדר היום החדש, זה הזמן לחשוב איך מנהלים בתוך כל הדבר הזה שגרת אוכל ואימונים: אולי אנחנו נבשל יותר בבית וצריך למצוא רעיונות בריאים, לנסות לשדרג את רשימת הקניות שלנו, ליצור זמני ארוחות, זמנים לאימון (ואיזה אימון?) ולא פחות חשוב – זמנים להתעוררות ושינה.

 

  • תרגול מנטלי – כן, כולנו בתקופה הזו מרגישים "גלים" באים והולכים של לחץ, חוסר ודאות, דאגה, תסכול ועוד. כאמור, לכל אלו יש השפעה ישירה על האכילה שלנו ואל לנו להתעלם מזה. אחרי שנטפל בצד התזונתי והספורטיבי (ואולי לפני), יש מקום לטפל בצד המנטלי של האכילה. לתרגל ולפתח יכולות מנטליות שיסייעו לנו בהתמודדות עם כל התחושות הלא נעימות האלו, ולא דרך האוכל: תרגול קשיבות לרעב ולשובע האמיתיים שלנו, התנסות באכילה מודעת ואפילו (למתקדמים), תרגול מדיטציית מיינדפולנס של 5-10 דק' ביום. כן, אנחנו ספורטאים/ות חזקים וחסונים, אבל מחקרים מראים קשר ישיר בין אותן מדיטציות מיינדפולנס וקשיבות לגוף לבין שינויים מבניים חיוביים של ממש במבנה המח והתמודדות טובה יותר עם מצבים רגשיים קשים.

אנחנו לא יודעים מה יהיה מחר או מחרתיים, אבל מה שבטוח הוא שאנחנו לקראת עולם חדש שלא הכרנו. איינשטיין אמר: אי שפיות זה לעשות אותו דבר שוב ושוב ולצפות לתוצאות שונות. אז אם אתם חודש וחצי נאבקים בשגרה החדשה באותו האופן שאתם מכירים כבר שנים וזה לא עובד לכם, זה הזמן לרכוש כלים חדשים שיסייעו לכם בעולם החדש.

יש לי תוכנית במיוחד לחזרה לשגרה, מקסימום מקצועיות ותמיכה! לפרטים קליק קטן כאן ואני חוזרת אליך:
https://yaelrotem.activetrail.biz/yaelrotem